sábado, 19 de diciembre de 2009

COMENTARI I VALORACIÓ PACS 2 I 3


"OBRINT FINESTRES”:
Pàgina complementària amb els enllaços:
http://obrintfinestres.galeon.com/index.html

La webquest elaborada pel nostre grup “Obrint finestres” està adreçada al professorat que dia a dia s’enfronta a la diversitat existent a les aules i a la qual ha de donar respostes adequades per tal d’atendre de forma satisfactòria les necessitats tant dels alumnes com de la societat en general, és tracta per tant, “D’obrir Finestres” a les noves exigències socials i educatives.
Per què hem decidit destinar la webquest al professorat? Considerem prioritari el treball amb professors ja que si nosaltres mateixos no valorem la diversitat com allò enriquidor i positiu, no mostrem actituds obertes i flexibles sense l’existència de prejudicis o estereotips o no mostrem una bona capacitat de diàleg i comunicació, quin tipus d’educació intercultural promourem amb els nostres alumnes? És necessari que tots els docents siguin conscients dels valors que posseeixen i de quina manera els transmeten als seus alumnes, creiem que aquest procés de reflexió i anàlisi és bàsic. En definitiva, es tracta de treballar amb el professorat per tal que aquest, abans de ser capaç de formar persones autònomes i ciutadans participatius i crítics, es formi a si mateix.
Com podreu observar, la webquest “Obrint finestres” està dividida en dos blocs fonamentals: comunicació i estereotips-prejudicis - discriminació ja que entenem que cal incidir en el treball d’aquests aspectes i poder així fomentar entre el professorat valors de solidaritat, respecte i diàleg. Aquesta tècnica de treball col·laboratiu entre els professors permetrà afavorir la cooperació, l’expressió de sentiments i preocupacions, i la presa de decisions que, sens dubte, facilitarà la interacció dels alumnes i millorarà el clima d’igualtat en la diversitat cultural de les aules.

Els principals objectius que intentem assolir serien:
- Promoure la reflexió i el diàleg entre el professorat sobre la pròpia pràctica docent.
- Demostrar estratègies per supervisar i superar prejudicis vers la resta de cultures.
- Acceptar la diversitat de característiques que fan diferents les cultures i reconèixer-les com a tal: estètica, tradició cultural, religió, hàbits alimentaris...
- Proporcionar coneixements i recursos per afrontar situacions socials d’interculturalitat.
- Desenvolupar processos empàtics que ajuden a comprendre els altres.
- Adquirir habilitats per millorar la capacitat comunicativa.
- Adquirir noves eines i arguments per posicionar-se davant la diversitat cultural dins del propi centre educatiu.

Valoració de la webquest com a eina intercultural

Cada vegada més, trobem situacions que creen malestar i que interfereixen la igualtat de tots els alumnes en els centres educatius. És per això que cal que el professorat busqui estratègies creatives per resoldre aquestes situacions de desigualtat, que ajudi a superar els estereotips i prejudicis, que ajudin al foment dels pensaments positius per tal de millorar la convivència.

És per aquesta raó que cal buscar noves estratègies i recursos educatius que ens permetin assolir aquesta finalitat tan complexa. Én aquesta línia, convé destacar que un tipus de metodologia centrada en les TAC suposa una eina de suport per a conèixer l’alumnat i trobar activitats que afavoreixin la seva expressió, comunicació i la bona convivència.
Les webquests promouen habilitats de caràcter intercultural ja que estan basades en una concepció constructivista de l’ensenyament, un model col·laboratiu i de treball cooperatiu.

Aportacions de les PAC’s 2 I 3
La realització de les PAC’s 2 (de creació de materials) i 3 (d’avaluació de materials) m’ha permès aprendre moltíssimes coses. He dissenyat una Webquest, activitat que mai havia fet fins el moment, i no només això sinó també a conèixer els multiples avantatges i beneficis per a l’àmbit educatiu que té aquest tipus de recurs (garanteix la motivació, permet treballar les TIC, estan basades en un aprentatge significatiu, permet atendre la diversitat existent a l’aula, afavoreix l’educació intercultural, ..,). Per poder elaborar ambdues Pac’s vaig haver de realitzar un procés d’investigació molt important no només d’exemples de webquests ja realitzades sinó i, sobretot, d’informació diversa (articles, documents, textos, llibres …) que em permetessin adquirir i millorar els meus coneixments en relació a aquest tema.
No obstant, considero que encara em falta molt per aprendre, aquest és només el principi del camí…

No hay comentarios:

Publicar un comentario